Monday, February 5, 2007

Jobbiga stockholmstyper

Förlåt manne ;-) Har haft så mycket att göra senaste tiden att jag inte hunnit skriva nånting här. Dock så har jag funderat på några saker som jag velat skriva om, saker som rör konstiga människor här i Stockholm. Det gäller två olika sorters beteenden som jag, i brist på annan sysselsättning när jag åker buss/tunnelbana, stör mig på.

Först ut har vi den s.k. gluggofobikern. Det är människorna som av någon gud förglömd anledning vägrar att sätta sig längst in mot fönstret på bussen. Även när bussen fylls på och det blir trångt måste det till att någon faktiskt frågar om dom kan få sitta där för att dom ska flytta på sig. Och då kan förstås inte människan bara hoppa in och sätta sig vid fönstret, utan måste ställa sig upp och trängas med de redan stående passagerarna, för att den stackarn som ville sitta ska hoppa in sätta sig längst in. Helt obegripigt, varför kan man inte sitta vid fönstret? Eller i alla fall sätta sig där när man märker att det börjar bli fullt? Kanske är det någon form av vampyr-light som får allvarliga skador av att sitta för nära ljuset. Har dock inte sett några sådana sympton när de stigit av bussen, än i alla fall.

Sedan har vi typ nummer två, dom som verkar ha som största rädsla i livet att inte hinna av tunnelbanan/bussen när den stannar på stationen. Detta gäller förstås i första hand i rusningstrafik när det är fullt med folk. Då ska dom i alla fall prompt ta sig upp från sin plats och ställa sig precis framför dörren 2 minuter innan man är framme. Jag kan förstå ifall man sitter långt in och det är en station där inte så många brukar gå av, men när folk gör detta för att kliva av vid t.ex. T-Centralen blir jag helt förvirrad. Inbillar sig dessa människor att ingen annan hade tänkt gå av där? Om det inte är första gången dom åker i Stockholms kommunaltrafik borde dom ju rimligtvis ha förstått hur det fungerar.

Sen finns det en tredje typ, som dock är lite ovanligare men som jag irriterade mig på något oerhört idag på väg till skolan. Som ni kanske vet står det folk och delar ut alla dessa gratistidningar utanför dom flesta tunnelbanestationer, och min station brommaplan är inget undantag. Så väl i morse ser jag på displayen att det är 1 minut tills tunnelbanan går och tänkte skynda mig genom spärrarna och uppför trappan för att hinna med. Men just när jag kommer fram till ingången så tvärstannar tjejen som gick framför mig och står still blockerandes hela ingången så att hon ska kunna ta en tidning från var och en av dessa tidningsutdelarmänniskor. Detta gäller även andra människor som helt plötsligt tvärstannar t.ex. när dom just kommit uppför rulltrappan eller kommit inför entrén till en affär. Kan dom inte använda hjärnan en GNUTTA och ställa sig lite åt sidan istället?
Till slut gick jag runt och tog den andra ingången, och hann med min tunnelbana. Så slutet gott i alla fall ;)

Och dessa tidningsutdelare måste jag ju klaga lite på också. Måste dom gå omkring och TRYCKA upp tidningar i ansiktet på mig när jag går förbi? Vill jag ha en tidning kan jag faktiskt gå till ställen där dom står och ta en, jag behöver inte nån idiot som försöker slå mig i huvudet med den. Måste varit nån riktig ärkeidiot som kom på idén att anställa dessa människor.

Vad kan man säga? Har jag blivit en stressad stockholmare igen? Troligen. Men det gör inget, jag älskar att bo här i Stockholm ändå.

3 comments:

Anonymous said...

Först och främst är det mig du älskar och inget annat.

Sen håller jag med om alla dessa tidnings- och pamflettutdelare som ständigt våldtar en med sin samhällsinformation. Vill jag ha papercuts i gomseglet kan jag faktiskt göra det själv.

eatfrog said...

"Det gäller två olika sorters beteenden som jag.."

Jag kan räkna till tre sorter här i ditt inlägg. ;)

Pelle said...

Hmm, ja det verkar ju stämma ;) Men den sista kom jag ju på efter att jag hade skrivit allt så glömde bort att ändra i början :)