Tuesday, February 13, 2007

Luleåresa och skolsnack

Då var äntligen resan till Luleå inbokad. Har haft planer på att åka upp sen i höstas, men av diverse anledningar har det blivit uppskjutet. Trenden är nu bruten, inga mer uppskjutningar, för ej-avbokningsbara flygbiljetter är nu inhandlade. Resan sker förstås med flyg, då tågförbindelsen med norrland fortfarande är katastrofalt dålig när man passerat Sundsvall (som inte ens är halvvägs). Flyget har för övrigt blivit galet dyrt, för något år sedan kunde man flyga tur och retur för runt en femhundring, nu är det uppe i 1000 kr. Och det är med studentrabatt, och utan möjlighet att avboka. Snälla SAS låter en dock boka om för den ringa summan av 250 riksdaler, tack!
Tyckte att jag var ute i god tid med bokningen, men söndagen jag hade tänkt åka hem var redan nu fullbokad. Avresa sker därmed fredagen den 2:a mars, och hemkomst måndagen den 5:e. Känner på mig att det kommer bli en riktigt galen och urspårad helg. Som tur är har jag ingen skola veckan efter, då det är tenta-p och jag inte har några tentor. Kan nog behövas för att återhämta mig ;)

Satt och surrade lite med en av Filips klasskamrater idag i skolan, och gled inte helt oväntat in på ämnet skola. Det vi kom fram till var att KTH och förmodligen även andra skolor allmänt är jävligt kinkiga och sura på vilka kurser man får tillgodoräkna sig när man byter universitet/högskola. Man tycker ju att det borde finnas en viss standard ändå för t.ex. civilingenjörsprogrammet, så att har jag läst den matte som krävs för att bli civilingenjör vid LTU så borde ju det räcka även vid KTH. Men icke, så lätt ska man inte ha det. Då måste dom tjafsa och hålla på så att man får läsa ytterligare mattepoäng. Det känns som att dom har tappat fokus på målet och istället fastnar i obetydliga detaljer. Jag menar, när jag väl kommer ut i arbetslivet så vad kommer jag ha för nytta av dom där 4 poängen differentialekvationer? Är det inte mer relevant att jag faktiskt har tagit mig igenom 20p civilingenjörsmatte, även om det skiljer något i innehållet? Det är alltså samma totala poäng matte både vid KTH och LTU, det är bara innehållet som är lite annorlunda. Det blir ju till slut bara en massa extra onödiga poäng och studielån till ingen nytta. Man får väl hoppas att i slutändan kanske det är en fördel att ha läst ~200p istället för 180, men det känns lite tveksamt. Just nu känns dock skolan rätt tung och tankegångarna går inte "när jag tar examen" utan snarare "om jag tar examen". Motivation går upp och ner som värsta bergochdalbanan. Ena stunden är jag så jävla skoltrött och vill bara börja jobba, men sedan börjar jag tänka på hur jävla mycket jag skulle vantrivas med ett "vanligt" kneg, speciellt när man redan tagit 130-140 högskolepoäng. Förhoppningsvis går kurserna den här terminen bra, i så fall kommer motivationen att stiga rejält. Och inför hösten så väntar även lite mer roliga och fördjupningsinriktade kurser.

Fifan, jag skriver så jävla långt varje gång, är väl inte en kotte som orkar läsa ;) Allt för den här gången i alla fall. Ciao bella!

1 comment: