Tuesday, January 9, 2007

Ny blog

Yes, nu är den flyttat hit istället. Hoppas att det här funkar lite bättre :)
Var ett tag sen jag skrev nu, har haft minst sagt fullt upp den senaste tiden. I helgen var det ju dags för min flytt till den nya (brorsans gamla) lägenheten. En sjukt jobbig helg, så tänkte sammanfatta den lite kort.

Fredag:
Packade ihop de få grejer jag hade uppackat i mitt rum i flyttkartonger, flyttade det mesta som skulle med till lägenheten till garaget så att det skulle gå lite smidigare att packa lastbilen.

Lördag:
Nu var det ju så att det var två flyttar den här dagen. Först skulle brorsan och hans tjej flytta till sin nya lägenhet, och efter det skulle jag flytta in i deras gamla. Klockan tio drog det hela igång, och inte förrän runt 6-tiden på kvällen kunde jag BÖRJA med min egen flytt. Var väl klar sådär vid 22-tiden, och då var det bara all uppackning och möblering kvar ;-) Som tur var hade jag Emelie till hjälp, annars vet jag inte hur lång tid det hade tagit att bli klar med allt. Gjorde i alla fall inte så jättemycket på lördagskvällen då vi var helt slut båda två, vi satsade på att somna tidigt och komma igång tidigt nästa dag.

Söndag:
Komma igång tidigt var det ja... eh... vi kom väl ur sängen sådär vid tolvtiden. Då fick vi kasta i oss en snabb frukost innan vi var tvungna att åka till Södertälje för att köpa två barstolar och ett nedfällbart bord jag hittat på blocket. Sagt och gjort, det gick rätt smidigt och innan vi visste ordet var så var vi på väg till nästa anhalt för dagen: IKEA. Hade en väldigt lång lista på vad jag skulle ha där, och lyckades faktiskt hålla mig rätt så duktigt till den. Köpte bl.a. nytt 18-delars porslinsset, matchande kaffekoppar, väggklockor, dörrmatta etc. Passade på att fika också, kycklingwraps med chokladmousse till efterrätt. Det var riktigt gott :) Blev lite pizzaslice med fanta innan vi åkte därifrån också.
Kom hem vid fem nån gång, och då var det bara att ta tag i uppackandet, städandet, möblerandet och så vidare. Ännu en gång fick jag massor med hjälp från Emelie, helt ovärderligt :) Sen blev det lite mys framför teven och så innan hon var tvungen att åka hem. Surt att börja klockan kvart i sju på måndagsmorgonen :(

Nu är det mesta i alla fall klart i lägenheten. Det som saknas är ett soffbord och att sätta upp matbordet. Sen en massa små inredningssaker förstås, men det får bli lite eftersom.
Det som känns lite jobbigt dock, och förtar lite av glädjen, är två saker.

Lägenheten är så dyr, och jag vet inte alls hur det kommer gå med ekonomin under året. Förhoppningsvis går det bra, men det är lite jobbigt att leva i det osäkra. Jag måste verkligen jobba extra för att klara det, men har ingen aning om hur mycket tid skolan kommer att ta. Jag hade räknat med att få ungefär 400-500kr i månaden i bostadsbidrag, men då visar det sig att jag inte kan jobba extra speciellt mycket för att få det. Det är tydligen väldigt lite i sammanlagd årsinkomst som gör skillnaden mellan 400kr i månaden, och 0kr i månaden. Och råkar man räkna lite fel, ja då blir man betalningskyldig och måste betala tillbaka allt. Det har jag redan åkt på en gång, så är inte sugen på att vara med om det igen.

Den andra saken är att det inte gick så väldigt bra med pre-jul tentorna. Missade 2 av 3. Fick reda på ekonomin häromdagen, och trots att jag verkligen trodde att jag skulle få godkänt så blev det U i betyg. Ekonomin känns inte som en sådär jättesvår kurs i alla fall, så ska nog lyckas ta den senare. I hållfasthetsläran fick jag dock en fyra, och det blev jag riktigt glad över! Har kuggat den kursen förut, så det kändes grymt bra.

Nu blev det typ megajätteinlägget här, det kanske inte var riktigt meningen. Bäst jag slutar här och fortsätter nån annan dag. Slänger in några bilder från nya lägenheten i alla fall.







2 comments:

eatfrog said...

Snygg lya såg det ut att vara iaf. Hur är det med akustiken?

Pelle said...

Japp den är riktigt sjysst. Ni får komma förbi sen när ni kommer ner.

Det är lite väl kalt i rummet fortfarande, så det ekar rätt bra tyvärr.