Tuesday, June 26, 2007

CSN och kaffe!

Ojoj, nu var det några dagar sedan jag skrev nåt här. Jag har faktiskt varit sjuk, som jag kanske nämnde i förra inlägget. Det blev så pass illa att jag till och med hade feber, men det gick över rätt så fort och nu är jag nästan helt frisk (inte som förra gången när jag trodde jag var på väg att bli frisk, och blev straffad med 40 graders feber).
Imorrn är det till och med jobb som gäller! Ekonomin är rätt tight nu för sommaren men om jag har räknat rätt och lever billigt så bör jag klara mig tills hösten utan att behöva låna pengar av föräldrarna i väntan på lönen (som kommer i efterskott).
Bökigt det där med hur man får pengar från CSN, dom verkar inte riktigt leva i samma ekonomiska värld som vi vanliga människor. Av någon anledning så får man i början av terminerna massor med pengar (i runda slängar 10 000:- istället för 7 000:-), och i slutet får man mindre, c:a 3000:-. Sista utbetalningen kommer dessutom i slutet av maj. Detta innebär ju förstås ett problem då man oftast inte har så mycket tid att jobba extra i slutet av terminen när man måste plugga inför tentor och liknande. Dvs: sista utbetalningen i slutet av maj; börjar sommarjobba i början av juni; juni-lönen kommer i efterskott i slutet av juli. Det innebär alltså att man i slutet av juni får hela NOLL kronor som ska räcka till hyra, el, mat osv osv.
Nu har jag ju lite tur eftersom jag byggt upp en buffert jag kan ta ifrån, och så skulle jag kunna låna av föräldrarna ifall det skulle krisa, men det är ju långt ifrån alla som har det lika bra som jag.

Så, mitt efterlängtade kaffepaket har äntligen kommit också. Efter uppackningen och uppställning i köket ser det nu ut såhär:


Demoka Minimoka M-203 till vänster och Gaggia New Baby Dose till höger. Dose innebär att den har automatisk doseringsfunktion för mängden vatten den ska pumpa ut vid bryggning. Det är egentligen en helt onödig funktion eftersom man själv vill välja när extraktionen ska avslutas, så jag vet inte varför jag betalade mer för det. Men den är röd, snygg, och har lite fler knappar så lite fick jag iaf för pengarna :)
Det är riktigt svårt att få ut en bra espresso. Speciellt tampningen (packningen i filtret) har jag svårt för, det blir nästan alltid snedtampat vilket leder till ett ojämnt flöde genom kaffet. Men övning leder till färdighet som man säger, och detta är ju inget man lär sig på en kväll. Dessutom vill man ju inte dricka för mycket kaffe på en och samma dag, då skulle man ju troligtvis dö av koffeinöverdos. Dessutom är kaffet rätt dyrt, runt 220:-/kg, jämfört med c:a 90:-/kg för fulkaffe på ICA. Mjölkskumningen är ju även det nåt man måste lära sig, och det är ett helt kapitel för sig. Men jag kommer i alla fall ha lite att sysselsätta mig med i sommar :)
Världens längsta inlägg igen, suck. Får nog avsluta här och slänga in en bild på den första espresson jag fick ut (för övrigt förmodligen den bästa jag lyckats med hittills).

ps. Hade Sammi på besök mellan igår och idag, men det får jag skriva om en annan dag. ds.

1 comment:

Emelie said...

haha, dina långa inlägg är ingenting mot mina långa inlägg ;) nu är jag hemma igen och har just dammsugit, men det är fortfarande sjukt mycket damm överallt, typ på skrivbordet. suck.