Tuesday, June 19, 2007

Sömn och kafferant

Återbesök hos psykologen idag, och även troligen det sista besöket om inget oförutsett händer. Hon var imponerad över hur konsekvent jag hade varit i mina regelbundna sovtider, som faktiskt inte skiljde mer än 10-20 minuter per natt. Och då resultatet har varit så pass lyckat, jag har verkligen sovit bättre de senaste dagarna, så ska jag bara fortsätta på samma sätt och justera tiderna lite så att jag hittar min optimala sömnrutin.

Det kliar ordentligt i fingrarna i väntan på espressoprylarna som (enligt plan) ska dyka upp i veckan. Så för att lindra abstinensen lite så kilade jag förbi 'Kaffemaskinen' och köpte lite absolut nödvändiga tillbehör inför maskinens ankomst.


Tamper, 179:-

1. Kritiskt verktyg för att kunna packa kaffet bra i portafiltret. Blir kaffet inte rätt packat så kommer extraktionen bli ojämn med en dålig espresso som följd. Det fanns rätt fina andra tampers (plural?) för runt 400-500:- som kändes mer gedigna i handen, men tyckte att det var lite väl dyrt. Än så länge i alla fall.


J&N espressokopp, 59:-

2. För en bra espressoupplevelse måste man naturligtvis ha en bra kopp, med tjocka väggar för att hålla den lilla kaffemängden varm så länge som möjligt. Köpte bara en kopp tills vidare, tänkte önska mig lite fler i födelsedagspresent eller nåt.

2x250g kaffe, 55:-/st

3. Blir ju inget bra kaffe utan bra råvaror, så dessa två köpte jag på inrådan av killen i butiken. Ett paket De Sica, deras egen blandning, och ett paket El Salvador Bourbon Estate som jag redan provat i min pressobryggare, med mycket gott resultat.

Nu väntar jag bara på ett den jävla maskinen och kvarnen ska anlända så att man kan börja öva på att få till sina shots. Lite andra saker som jag måste köpa innan jag kan känna mig helt nöjd är:
  • Mjölkkanna, för att skumma mjölk till cappucino/latte etc
  • Mjölktermometer, för att lära mig att hitta den optimala mjölkskumningstemperaturen
  • Sumplåda, för att dumpa dom gamla kaffepuckarna i
  • Fler espressokoppar samt cappucinokoppar
Allt detta har jag alltså kommit på utan att ens ha fått hem min espressobryggare än. Jag säger bara en sak: internetforum is the shit.

2 comments:

Anonymous said...

Du vet att det är fel på dig va? =)

Pelle said...

Hehe, ptja, skulle bara vilja kalla det extremt fokuserade hobbys :)