Wednesday, March 7, 2007

Sömn och aftonbladet

Jag har hamnat i en dålig spiral, huvaligen. Jag har ju haft sömnproblem länge nu men eftersom jag "bara" har pluggat så har det funkat rätt så bra ändå. Man har kunnat sova länge på förmiddagarna och pluggat senare på eftermiddagen/kvällen. Men nu när jag även jobbar och måste gå upp tidigt för att jobba på förmiddagen, och sedan plugga på eftermiddagen börjar tröttheten ta ut sin rätt. Det är inte direkt det att jag har för lite tid, utan att jag inte ORKAR plugga på den tiden jag har. Och jag vill ju inte sluta jobba, eller ens jobba mindre, för då kommer jag ju att få mindre pengar att leva på. När man vant sig vid en viss standard är det ju som bekant väldigt svårt att nöja sig med mindre. Jag ska i alla fall ringa sjukvårdsupplysningen och se om dom har några tips om vad man kan göra för att sova bättre, för det känns som jag har provat allt.

Sen till en helt annat sak jag irriterade mig på när jag läste aftonbladet häromdagen. Minns inte vad artikeln handlade om men det jag störde mig på var att dom skrev ungefär "... men det går att printa ut från internet...". Jag brukar väl inte vara den som är språkpolis och moraliserar över användningen av engelska ord, men att en "seriös journalist på aftonbladet" (jag inser ironin i vad jag just skrev) använder "printa" istället för det svenska "skriva" känns helt obegripligt. Det hade kunnat funka i andra sammanhang, t.ex. om jag pratar med en polare, men att använda det i en artikel i en tidning, nä. Nu blev jag allt upprörd ;)

No comments: