Sunday, May 20, 2007

pre-Tentasvammel

Imorrn är det dags för tenta i fordonsaerodynamik. Jävligt konstig kurs det där. Föreläsningarna, kurslitteraturen och den enda gamla tentan har varit ganska olika vad gäller innehåll. Och med enbart en gammal tenta (som dessutom saknade lösningar/facit) att öva på så känns det ju ganska osäkert inför imorgon. Egentligen tycker jag inte att det här med en stor tenta i slutet av kurserna är en bra lösning, för det är ju typ alltid så att man enbart sitter och övar med gamla tentor och till en viss del bara lär sig att lösa den typen av uppgifter som brukar komma. Men det är ju å andra sidan i princip enda sättet att klara av tentan. De gånger man har övat på t.ex. övningsuppgifter från kurslitteratur osv så har det gått åt helvete. Jag hade hellre sett en mer kontinuerlig kontroll av studenternas kunskaper under kursens gång. Dels är det lättare att då plugga hela tiden istället för att ta allting på slutet för att sätta tentan, dels slipper man lära in hela kursen igen ifall man skulle missa tentan och bli tvungen att ta en omtenta senare. Det gäller ju förstås inte alla kurser, för vissa har ju annorlunda upplägg, men många lider av det här problemet.
I det här avseendet så tycker jag att KTH faktiskt är bättre än LTU. I flera av kurserna jag har hunnit läsa här så har det funnits möjlighet att helt eller delvis klara av en kurs genom att klara av vissa delmoment under kursens gång. Å andra sidan så har de kurser som innehållit både delmoment och tenta visat sig vara mycket jobbigare, då tentan fortfarande är lika omfattande som en "vanlig" tenta för en hel kurs, plus att man har alla delmomenten som måste avklaras också.
Slutsatsen jag drar av mina tidigare erfarenheter är att jag skulle vilja se mer kontinuerlig kunskapskontroll och gärna även lite mer projektkurser, gärna med anknytning till arbetslivet.

Ojoj, lång inlägg om skolan. Dags att återgå till tentapluggandet kanske. Hejsvejs!

No comments: