Friday, April 10, 2009

Elektronikbygge

Nu har det visst gått ett tag sen jag bloggade, innan jul verkar det som. Jobbet flyter i alla fall på som vanligt, mycket att göra. Nu är det i alla fall påsk, och jag har passat på att bli grymt förkyld.

Hur som helst, för ett tag sedan fick jag för mig att jag skulle börja laborera med mikroprocessorer. Hur jag kom in på det spåret har jag redan glömt bort, men jag rev av en beställning på diverse prylar som verkade bra att ha. Jag valde att inte köpa en färdig programmerare utan att bygga en själv. Kanske inte så smart egentligen eftersom jag aldrig pysslat med sånt här förut, men jag tog det som en lärorik upplevelse. Dessutom kostar en färdig från 300kr och uppåt, medans en hemmabyggd går på kanske 50kr i komponentkostnad. Döm om min förvåning när jag på en kväll fått den att fungera!

Mitt kopplingsdäck med en fullt fungerande seriell programmerare.

Nu när jag fått min seriella programmerare att fungera ska jag försöka bygga ihop en USB-programmerare istället. Just nu måste jag låna Emelies bärbara dator eftersom min egen inte har någon seriell port. När det är avklarat ska jag börja med något av mina projekt.
  • Automatisk P-skiva
  • Avståndsvarnare/parkeringsradar
  • Accelerometer
  • Automatisk blomvattningsanläggning
Ett ganska stort steg i komplexitet från mitt nuvaranda enda stordåd att få en lysdiod att blinka. Men men, skam den som ger sig! Det behöver ju inte bli klart på en helg. Bilden nedan visar mitt labb-skrivbord. Att hålla reda på alla små elektronikkomponenter är inte helt lätt, måste hitta på nåt smart sätt att organisera upp allt.

Skrivbordet där jag bygger ihop saker.

Det var allt för den här gången. Tänkte försöka blogga lite oftare från och med nu med lite uppdateringar på hur det går.

Tjingeling!

1 comment:

Anonymous said...

Jag är lite intresserad av din byggbeskrivning. Var hittade du den? Maila tack. Tyvärr har jag ingen seriellport, så om du hittar någon bra beskrivning på USB-programmerare så släng med den också =)