Sunday, October 26, 2008

Tjena

Dags för ännu ett inlägg. Skrivfrekvensen ligger ju inte direkt på topp! Är det ens någon som bemödar sig att bevaka den här bloggen längre? Har varit några saker jag tänkt skriva om, men har faktiskt glömt bort allt.

Jobbet jag skrev om senast har jag i alla fall accepterat, och är grymt sugen på att börja. Även fast det innebär att jag jobbar med ett av de ämnen jag hade som allra svårast med i skolan, reglerteknik, så verkar det riktigt kul. Ser fram emot den 1:a december när det drar igång. Känns oerhört skönt att faktiskt ha ett jobb över huvud taget nu, med tanke på det ekonomiska läget och alla varsel som lagts i de flesta av våra stora fordonsföretag. Får hoppas att man inte får kicken efter första månaden bara ;-)

På tal om finanskrisen så funderar jag på vart jag ska göra av mitt sparande när lönen väl börjar trilla in. Det är ju egentligen lika bra att börja spara redan från första lönen, för det blir nog svårt att börja spara om man vänjer sig med att göra av med allt varje månad. Så frågan är vart man ska göra av pengarna? Köpläge på börsen? Satsa på aktier? Fonder? Sparkonto? Känns ju onekligen skakigt att ge sig in på börsen nu, med alla brutala svängningar från dag till dag. Å andra sidan så är ju börsen otroligt lågt värderad, och det borde ju borga för en väldigt stark utveckling på lite längre sikt. Om det inte förvärras ännu mycket mer förstås, och den sjunker med 20-30...40% till. Känns som att vi har en spännande utveckling framför oss de närmaste månaderna och åren.

Hej och hå, det var allt. Tjingeling.

2 comments:

Anonymous said...

Jag sålde alla mina fonder i somras på inrådan av min fader. Den enda fonden jag har kvar är pensionssparandet och den har gått från 15000 till 8500 på två månader =).

Aktierna har jag dock kvar eftersom att dom är så gamla så det spelar ingen roll om dom dyker, jag har ändå tjänat på dom.

När jag får lön kommer jag (förutom att köpa lite balla instrument och ett xbox360) stoppa dom i ett sparkonto med bra ränta till börsen har stabiliserat sig.

That's my two cents. Och jag bevakar den!

Emelie said...

jag bevakar!