Thursday, May 29, 2008

Snart exjobb!

Nu börjar det närma sig, det mystiska exjobbet. Det är ju lite vad siktet varit inställt på ända sen jag började plugga, den stora finalen, examensarbetet. Jag har sen jag fick exjobbet funderat en del på vad det är jag ska göra egentligen, och undrar över hur jag ska lyckas hålla på med det på heltid under 5 månader. Förmodligen kommer det snarare bli tidsbrist än tidsöverflöd, men såhär innan jag kommit igång så känns det som att jag inte kommer ha tillräckligt att göra. Rädslan för ett misslyckat exjobb finns, om än ganska långt borta, någonstans i bakhuvudet. Förhoppningsvis klarnar en del frågetecken nästa vecka, eftersom jag börjar på måndag. Det känns faktiskt kul att äntligen få komma igång. Det ska bli spännande att få komma ut på ett företag och få jobba med något som det finns en riktig efterfrågan på och inte bara något låtsas-projekt inom skolan. Den stora nackdelen är förstås det geografiska läget. Med buss/t-bana/pendeltåg kommer det ta mig en timme och tjugo minuter att åka dit. Min buss går 6:20 på morgonen. Men förhoppningsvis löser detta sig genom att åka motorcykel eller bil istället, då reduceras färdtiden till c:a 40 min, som inte är speciellt farligt.

Något annat som känns riktigt skönt är att jag nu har skrivit samtliga tentor. Jag gick ut från min (förhoppningsvis) sista tenta med ett stort leende förra fredagen. Fick för någon dag sedan resultatet från min näst sista tenta, som jag skrev för c:a 3 veckor sedan, i numeriska metoder och grundläggande programmering. Fick ett B, blev mycket nöjd. Väntar med spänning på resultatet från sista tentan. Kommer förmodligen att hoppa upp och ner av glädje om även den gick hem. Om betyget inte är alltför dåligt på den kommer jag nog få ett ganska sjysst betygssnitt också, vilket inte är helt fel!

Nu får det nog räcka den här gången. Ska försöka skriva lite oftare i framtiden när jag börjat på exjobbet. Kanske är någon som är intresserad av hur en exjobbares vardag ser ut. Och förmodligen kommer jag att vilja skriva av mig en del :)

Chika-chika!

1 comment:

Anonymous said...

Jag är också nervös som faen. Mest över hårdvaruprogrammering som jag aldrig någonsin sysslat med förut. Ska bli spännande att se hur ägd jag kommer bli. Men vi har iallafall ett foosballspel och ett biljardbord på jobbet! =)