Saturday, July 7, 2007

Slut på ledigheten

Då var det helg igen, men det märks inte direkt av eftersom jag har varit ledig hela veckan. Dessvärre är det slut på den lyxen nu, för på måndag börjar sommarjobbet och kommer att fortsätta i fem veckor framöver. Det är ju dock inte helt av ondo, man får ju faktiskt in en hel del pengar, samt att man blir sysselsatt med någonting under dagarna. Det är ju faktiskt inte så roligt att bara gå hemma och inte ha nåt att göra heller.

Ikväll blir det i alla fall god mat, Emelie kommer hit och vi ska laga den här:


Kanske inte helt uppenbart vad det är, men det ska föreställa fläskfilé med ugnsstekta grönsaker och potatis, samt någon typ av god sås gjord på matlagningsgrädde, vitlök, rosmarin m.m. Verkar mycket gott, så jag får återkomma med en recension på smakupplevelsen.

Imorgon är det dags att bjuda in min familj för lite födelsedagsfika i efterskott. Då ska det bakas tårta! Vi hade tänkt oss standardgräddtårta med krossad daim i mitten och garnerad med diverse frukter som t.ex. vindruvor och kiwi. Får lägga upp en bild på skapelsen senare :)

Espressobryggandet går rätt bra också, fast det är mycket svårare än jag trodde att få till den perfekta espresson. Det är så många variabler att ta hänsyn till och just nu håller jag fortfarande på och trimmar in rätt malningsgrad. Känns som att antingen får jag för snabbt flöde och för ljus crema (som snabbt sjunker ihop), eller så flödar det för lite och jag får inte ut rätt volym. Verkar som att malparametern även ändras dag-för-dag, vilket jag inte riktigt vet vad det beror på. Men troligen har det att göra med åldrandet av kaffet, mängden bönor i tratten till kvarnen m.m.
Är inte helt nöjd med uppställningen i köket heller. Som det är nu står kvarnen och bryggaren i ena änden av köket, och diskhon i den andra. Det är ju inte helt optimalt när det kommer till rengöring, tömning av spillbrickan osv, då jag måste springa och droppa kaffe över halva köket. Får se om jag lyckas komma på någon bra lösning på det problemet!

Sen så har jag ju börjat jogga också. Så gott det går. Har alltid haft problem med att jag får kramp/smärta/håll i bröstet-mage-regionen efter en liten stunds löpning. Det känns inte riktigt som håll, och är inte heller på samma ställe, så därför tror jag att det är något annat som är problemet. Förhoppningsvis är detta nåt som går över med tiden allteftersom jag bygger upp min kondition, annars kanske det vore bra med ett läkarbesök och se om dom kan hjälpa till.

5 comments:

Anonymous said...

Hehehe! Laban Labansson!!
du bloggar du med!?

skoj.. allt bra hoppas jag

Pelle said...

Jepp, hehe, kunde inte stå emot trycket till slut och var tvungen att börja jag med :)

Anonymous said...

Vilken jävla nörd du är alltså =)

Anonymous said...

ja fyfan, nördigare syssla får man leta efter.

Pelle said...

roland? vem är du? :)