Friday, March 21, 2008

Äntligen exchange

Äntligen! Efter mycket trixande, och ett välbehövligt uppehåll på några veckor, har jag lyckats få igång exchange-servern här hemma. Nu är den kopplad till min ena domän och verkar fungera mer eller mindre smärtfritt. Perfekt med IMAP-access till iPod'en (och mobilen) så att jag kan hantera mail därifrån och samtidigt få det syncat med mailen på datorn. Den största nackdelen med att köra POP3/SMTP är det inte blir en central hantering av alla mail som skickas och tas emot, men nu fungerar det alltså. Sen är det rätt fint att kunna använda OWA (Outlook Web Access) för att ha tillgång till mailen och kalendern osv på andra datorer.

Nu återstår bara att koppla den till den riktiga domänen så att jag kan börja använda den på ordentligt, och att fixa så att resten av familjen får tillgång till det via POP3. Håll tummarna för att jag har lyckats säkra servern så att den inte är en open relay ;)

Hade hellre kört med nya exchange 2007, men tyvärr så stödjer den bara 64-bits-proppar, och sådan lyx är tyvärr inte min server utrustad med.

Ibland är det härligt att vara datornörd!

2 comments:

eatfrog said...

MICROSOFT exchange?!!!!1111one

Pelle said...

Ja? :) Jag kör ju windows server på datorn så det kändest lämpligast. Dessutom gillar jag integreringen med outlook osv med kalender och allt sånt.