Friday, September 7, 2007

Plugg

Nu sitter man här och pluggar matte igen. Trodde att man på sitt 5:e universitetsår skulle slippa läsa rena mattekurser, men icke. Känns riktigt tungt att behöva plocka fram den gamla bibeln 'Calculus: A Complete Course' för att kolla upp integrations- och deriveringsregler etc. Det var ändå drygt 3 år sedan jag senast pluggade dom här grejerna.


Så där ser härligheten ut. Jag trodde att kurslitteraturen skulle bli billig den här terminen, för jag har fått låna en ganska dyr bok av en kompis. Men nu har jag fått lägga ut runt 1500:- redan, och det är bara för halva terminen. Sen tillkommer det kurslitteratur för 2 kurser till som börjar senare i höst.
Motivationen är i alla fall relativt hög, så förhoppningsvis kommer det att gå bra med kurserna i alla fall. Tyvärr så har vi riktigt dåliga föreläsare i både dom kurserna jag läser nu, och det kan verkligen göra en kurs SÅ mycket svårare. Motivationen att gå på själva föreläsningarna infinner sig inte riktigt, och det är svårt att sätta sig ner själv och försöka plöja igenom ett helt kapitel i matteboken. Men nu har jag inte tid att sitta här och skriva längre, tillbaka till differentialekvationera.

3 comments:

Peter said...

Jag kan tipsa dig om att tex SIF har stipendier där de betalar din kurslitteratur. Kolla även om din hemstad (sthlm?) eller närliggande företag har stipendier. I Luleå fanns det sådana, typ "Om du pluggar en teknisk utbildning utanför Luleå så kan du få 20 000 i stipendie av SSAB". Skittufft.

Peter said...

För övrigt är Calculus världens bästa bok.

Pelle said...

Det måste jag kolla upp, tack för tipset! Och ja, Calculus är min bibel :)